Leesbeleid op onze school.
Kleuterschool:
Conclusies kleuterschool:
* Er is niemand die niet voorleest. Vanaf de 4-jarigen is dagelijks voorlezen onder de helft.
* Prentenboeken en sprookjes worden steeds het meest voorgelezen.
* Vanaf de 4-jarigen zijn er kleuters die niet meer naar een boekje vragen en moeten de kleuters af en toe gemotiveerd worden om te lezen.
Lagere school:
TIJD VOOR ACTIE
Wat is “Kwartiermakers”?
“Kwartiermakers” is een leesproject waar we in januari 2021 mee van start gaan. We spreken met de hele school af om alle dagen om 13.05 een kwartier te lezen/voor te lezen. (voorlezen ook zeker 1 keer per week in de lagere school) Op woensdag mag je zelf een moment kiezen. Natuurlijk leest de juf of meester ook mee in een zelfgekozen boek, krant, tijdschrift… Na een maand lezen zullen we dit samen met jullie evalueren.
Waarom “Kwartiermakers”?
- Kwartiermakers is een leesproject dat loopt over 3 jaar. Daarna zou een soort (lees) gewoonte moeten ontstaan zijn. Het gunstige effect van lezen is er pas als dit over een langere periode loopt, daarom is stoppen geen optie. - Het is bewezen dat kinderen door het lezen van boeken leesvaardiger worden (sneller lezen), een ruimere woordenschat krijgen, meer tekstbegrip ontwikkelen en minder schrijffouten maken. - Wanneer kinderen ongedwongen (zonder verslagen of opdrachten), vrij mogen lezen, ervaren ze meer leesplezier en gaan ze spontaan ook meer lezen. Bovendien leidt vrij lezen ook tot betere schoolprestaties.