Leesbeleid op onze school.

 
Weldra maken we hier bekend op welke manier we het (voor-)lezen voor en bij onze kinderen willen stimuleren. Hiervoor werken we een leesbeleid uit op maat van de school.
 
BEVRAGINGEN OKTOBER 2020
 
We maken hier de resultaten en conclusies bekend van onze bevraging van
oktober 2020. De resultaten van de bevragingen in de lagere school werden ook onder de loep genomen en zo kwamen zij tot de besluiten, die we graag met jullie delen.
 

Kleuterschool:


Resultaten bevraging Konijntjes
Resultaten bevraging Eendjes
Resultaten bevraging Vlindertjes en Dolfijntjes
Resultaten bevraging Uiltjes en Bijtjes
 

Conclusies kleuterschool:

*  Er is niemand die niet voorleest. Vanaf de 4-jarigen is dagelijks voorlezen onder de helft.

*  Prentenboeken en sprookjes worden steeds het meest voorgelezen.

*  Vanaf de 4-jarigen zijn er kleuters die niet meer naar een boekje vragen en moeten de kleuters af en toe gemotiveerd worden om te lezen.

 

Lagere school:

 
We brengen hier de resultaten van de verschillende bevragingen voor jullie samen:
 
- Leerlingen L1
- Ouders L1
 
 
- Leerlingen L2
- Ouders L2
 
- Leerlingen L3
- Ouders L3
 
- Verwerkte resultaten L4, L5 en L6
 
- Verwerking van alle resultaten LS, interpretatie door de leerlingen van L6.
 
 
Dit geeft ons heel veel zinvolle info waarmee we nu aan de slag kunnen gaan. HOFDDOEL blijft om kinderen ZIN te doen krijgen in lezen!
 
 

TIJD VOOR ACTIE

 
1. We registreren onze school bij Kwartiermakers. Meer info op hun website
We starten op maandag 11 januari 2021!
 

Wat is “Kwartiermakers”?                                   

“Kwartiermakers” is een leesproject waar we in januari 2021 mee van start gaan. We spreken met de hele school af om alle dagen om 13.05 een kwartier te lezen/voor te lezen. (voorlezen ook zeker 1 keer per week in de lagere school) Op woensdag mag je zelf een moment kiezen. Natuurlijk leest de juf of meester ook mee in een zelfgekozen boek, krant, tijdschrift… Na een maand lezen zullen we dit samen met jullie evalueren. 

Waarom “Kwartiermakers”?                                        

- Kwartiermakers is een leesproject dat loopt over 3 jaar. Daarna zou een soort (lees) gewoonte moeten ontstaan zijn. Het gunstige effect van lezen is er pas als dit over een langere periode loopt, daarom is stoppen geen optie.                          - Het is bewezen dat kinderen door het lezen van boeken leesvaardiger worden (sneller lezen), een ruimere woordenschat krijgen, meer tekstbegrip ontwikkelen en minder schrijffouten maken.                                                                            - Wanneer kinderen ongedwongen (zonder verslagen of opdrachten), vrij mogen lezen, ervaren ze meer leesplezier en gaan ze spontaan ook meer lezen. Bovendien leidt vrij lezen ook tot betere schoolprestaties.