eerste graad

tweede graad

derde graad

  1. Waarom geven we huiswerk ?

  • communicatie naar ouders over vordering van leerstof (in het algemeen)

bv. brug over 10, tafelkaartjes…

  • automatiseren

  • voorbereiding + extra inoefening : WP spelling

  • eigen tempo

  • automatiseren ( tafels - lezen - WP spelling)

  • inoefening van leerstof van de dag

  • beginnen met leren van een les in L4 (WO - rekenwijzer)

  • ouders volgen graag mee op

90 % zijn lessen.  doel :

  • automatisatie

  • geheugen trainen

  • toetswijzers leren gebruiken

  • toetsen voorbereiden

    2. Aan welke 4 criteria moet goed huiswerk voldoen ?

  • zelfstandig leren werken

  • niveau differentiatie  (ook hulpmiddelen)

  • nuttige opdrachten

  • beperkt zijn

  • inoefening/herhaling

  • gedifferentieerd

  • zelfstandig kunnen maken

  • nuttig

  • verwerking leerstof uit de klas

  • geen overdaad

3.  Welke vaardigheden willen we kinderen leren met het geven van huiswerk/lessen ?

  • zelfstandig leren werken

  • plannen (spelen - huiswerk - eten      of huiswerk - eten of …)

  • zelfstandig leren werken

  • timing - planning

    • L3 binnen de avond

    • L4 binnen de week

  • toepassen van hulpmiddelen (rekenwijzer - pc - woordenboek)

  • herhalen  en inoefenen van leerstof

  • leren plannen :

    • L5 over de week

    • L6 binnen de maand

    • in kleinere stukjes studeren

    • uitstelgedrag mijden

    • herhalen